با تأکید بر دانشگاه حل مسئله و کارآفرین برگزار شد؛

اولین نشست از سلسله نشست‌های «ماه بازار» در واحد تهران جنوب

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۳۷۸۰ رویدادهای واحد اسلاید اصلی اسلاید روابط عمومی
تعداد بازدید:۹۵۱
اولین نشست از سلسله نشست‌های «ماه بازار» به منظور تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و نیز بهره گیری از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در کشور و تغییر و تحولات بنیادی در ساختار نظام آموزشی و دانشگاهی، با حضور مهندس ولی اله بیات مدیر عامل شرکت پارس سوئیچ زنجان در مرکز سرای انرژی و مواد واحد تهران جنوب برگزار شد.
اولین نشست از سلسله نشست‌های «ماه بازار» در واحد تهران جنوب

‌‌‌‌‌‌‌به گزارش روابط عمومی واحد، در این نشست مهندس یاورطلب با تأکید بر دانشگاه حل مسئله و کارآفرین بیان داشت: با توجه به تغییر سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی از آموزشی-پژوهشی به دانشگاه کارآفرین و حل مسئله و نیز در راستای اهداف سرای نوآوری انرژی و مواد در واحد تهران جنوب بر آن شدیم تا با برگزاری نشست هایی به صورت ماهانه با کارآفرینان موفق در حوزه صنعت، استادان و دانشجویان را با چالش های پیش رو و قدم های برداشته شده در این بخش آشنا کنیم.

ما به دنبال آن نیستیم که افرادی را از بخش صنعت در این نشست ها دعوت کنیم و آنها نیز مشکلات و چالش ها و یا مراحل موفقیت خود را برای ما بازگو کنند بلکه به دنبال آن هستیم تا علاوه بر شناخت چالش ها، مراحل طی شده و دستاورد های حاصله، آن را به عنوان یک فرایند و مسیر درآورده و با ایجاد فضای لازم جهت حل مشکلات فراروی کشور بویژه در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان از یک طرف و رفع معضلات صنعت کشور که با ارتباط مناسب با دانشگاه و اساتید و دانشجویان می باشد گام برداریم.

در ادامه این نشست مهندس بیات مدیر عامل شرکت پارس سوئیچ در خصوص سوابق کاری خود و نحوه تاسیس شرکت توضیحاتی ارائه نمود.

مهندس بیات با اشاره به اینکه شرکت پارس سوئیچ جزء اولین مجموعه های تولید کننده قطعات در سال های اولی انقلاب بود بیان داشت: در سال ۱۳۶۴ به دلیل شرایط جنگی و جبر زمان مجبور به تولید شدیم زیرا در غیر این صورت نمی توانستیم تولیدی داشته باشیم و می توانم به جرأت بگویم جزو اولین مجموعه ای بودیم که جسارت ساخت قطعات را داشتیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در ساخت و ساز قطعات در آن سال ها افزود: از مشکلات موجود در ساخت و ساز تامین مشخصات باطنی و واقعی قطعه بود ما با امکانات محدود و نه چندان وسیع موفق به ساخت قطعات شدیم حتی قطعه ای داشتیم که ۲۶ ماه روی آن کار کردیم و ۱۱۴ نمونه ساختیم، نمونه اول و آخر به لحاظ مشکل ظاهری چندان تفاوتی با هم نداشت فقط مشخصات باطنی آنها متفاوت بود. ما تولید را صرفاً شبیه کردن قطعه نمی دانیم بلکه تامین مشخصات باطنی قطعه که تامین کننده کیفیت محصول است، را اصل می دانیم.

بیات در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث مهارت و آموزش های تخصصی نیروی انسانی از سطح مدیریت تا پائین ترین سطح اداری اشاره نمود و گفت: می توانم به جرات عرض کنم بین صنایع حاضر در کشور سهم آموزش ما در سطح قابل قبول و بالا قرار دارد.

وی افزود: ما در داخل کارخانه فعالیت ها را توام با آموزش مورد بررسی قرار می دهیم، اگر تجربه ای در واحدی به دست آمد سعی می کنیم آن را به واحدهای دیگر هم ارجاع دهیم. به این ترتیب توسعه و پیشرفت را مدیون آموزش و شرایط آموزشی موجود در شرکت می دانیم.

وی اظهار داشت: دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور، مطالب تئوری را بخوبی و در حد کفایت به دانشجویان ارایه می دهد اما در به کارگیری آن برای فعالیت های تحقیقاتی و عملیاتی که منجر به خروج یک محصول شود، توان کافی ندارند. اگر در دانشگاه ها به فعالیت هایی که با ابزار سر کار داشته و دانش تئوری را در عمل به مرحله اجرا درآورد، اهمیت داده شود و به پروسه تبدیل کالا یا توسعه کالا بها بیشتری دهند، آنگاه نخبگان با رتبه ممتاز می توانند ضمن ارتقاء توان علمی به دانشی دست یابند که سرمایه گذاران مشتاق خرید آن بوده و یا علاقه مند به سرمایه گذاری درخط تولید آن باشند و این امر می تواند انگیزه حفظ نخبه درکشور را فراهم کند.

مدیر عامل شرکت پارس سوئیچ در پایان اظهار داشت: امیدوارم تعاملات بین صنعت و دانشگاه هر روز بیشتر و پیشتر شود اگرچه این تعامل به ظاهر سخت و مشکل است اما اگر با تفکر اجرائی به آن نگریسته این امکان ایجاد میشود.

نتیجه گیری:

با توجه به تغییر سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی از آموزشی-پژوهشی به دانشگاه کارآفرین و حل مسئله و در راستای اهداف سرای نوآوری انرژی و مواد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، جهت تقویت پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه و بهره گیری از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در کشور و تغییر و تحولات بنیادی در ساختار نظام آموزشی و دانشگاهی، اولین نشست ماهیانه با اهداف زیر برگزار گردید:

  • انعکاس مشکلات صنعت به دانشگاه
  • ایجاد کسب و کار
  • صنعتی شدن دانشگاه
  • معنی دار شدن پایان نامه ها
  • جهت دار شدن تحصیلات بر مبنای نیاز
  • مهارت پیدا کردن دانشگاه و صنعت در میدان عمل
  • تدوین نظام نامه همکاری های صنعتی
  • تدوین نظام نامه انتساب، انجام و اجرای یایان نامه ها
  • تدوین نظام نامه نیمه صنعتی شدن نتایج تحقیقات
  • تدوین نظام نامه صنعتی شدن نتایج تحقیقات
  • ایجاد نقطه اتکا دستگاه های اجرایی در مقوله انرژی و مواد به کانونی عملی
  • ایجاد ارتباط معنی دار با مراکز علمی و تحقیقاتی و صنعتی در سطح بین المللی
  • معنی دار کردن جشنواره های بعدی مواد و انرژی در ابعاد مختلف علمی
  • ایجاد نقطه امید در مقابله با تهدیدات

با توجه به اینکه کارآفرینان در این نشست ها به ذکر: چالش های موجود، مراحل طی شده و دستاوردهای حاصله می پردازند لذا:

چالش های موجود در اولین نشست:

  • نبود تجربه ساخت فنر.
  • نداشتن تجربه طراحی.

مراحل طی شده:

  • انتقال دانش فنی ABB در سال ۷۴.
  • تولید کلید ۶۰۰۰ قطعه ۱۱۵۰ نوع مواد اولیه.

دستاوردهای حاصله:

  • عدم امکان جایگزینی علم با تجربه و مهارت.
  • دانشگاه نیازمند مهارت در صنعت است.
  • درس های تئوری باید جایشان را در عمل پیدا کنند (با تدریس زمان سنجی تولیدات به ۵ برابر ظرف ۴ سال رسید).
  • هدایت در صنعت بدون مهارت برتر امکان پذیر نیست.
  • صنعت نیازمند پیشروهای اعتماد به نفس می باشد (حتی یکنفر می‎تواند تحول ایجاد کند...).
  • بیان مشکل دانشگاه و صنعت به زبان خوب.
  • کمبود فرهنگ کار.
  • نام دانشگاه در صنعت مهم نیست، کار و نتیجه مهم است.
  • استمرار در حرکت و کار بسیار مهم است.

امید است با بیان تجربیات حاصله توسط کارآفرینان فضای لازم جهت حل مشکلات فراروی کشور بویژه در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان از یکطرف و رفع معضلات صنعت کشور که با ارتباط مناسب با دانشگاه و اساتید می باشد فراهم گردد.

این نشست، با پرسش و پاسخ حاضرین در جلسه و تکمیل فرم های نظرسنجی به پایان رسید.


( ۱ )

نظر شما :