سمینار " ماساژ ورزشی" در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب برگزار شد.

۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۵ کد خبر : ۱۱۸۸۸ دانشکده ها رویدادهای واحد
تعداد بازدید:۴۷۶

امروزه ماساژ ورزشی جزء لاینفک برنامه ورزشی ورزشکاران است که به رسیدن به موفقیت های جهانی و المپیک فکر می کنند. هر روز که می گذرد به این امر بیشتر واقف می شوند که رسیدن به موفقیت تنها در گرو انجام فعالیتهای ورزشی نیست بلکه آمادگی روحی و هیجانی در کنار آمادگی جسمی برای موفقیت لازم است و از سویی پیشگیری از صدمات ورزشی هم از ارکان رسیدن به پیروزی است. ماساژ ورزشی چه در امر آمادگی جسمی و جلوگیری از آسیبهای ورزشی و چه در امر آمادگی روحی روانی برای ورزشکاران بسیار مفید خواهد بود.

در همین راستا و بمنظور ارتقاء آگاهی های دانشجویان رشته تربیت بدنی، سمینار یک روزه ماساژ ورزشی با حضور تعداد کثیری از دانشجویان و با تدریس مهندس سالاریان در محل دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب برگزار شد.

ماساژ یکی از سالم ترین روش ها برای بقای سلامتی است.

مدرس سمینار درخصوص انواع ماساژ، فواید ماساژ و اهداف ماساژ ورزشی مطالب بسیار مفیدی را ارائه داد. وی گفت: " ماساژ یکی از سالم ترین روش ها برای بقای سلامتی است که از فواید آن می توان به:

  • تناسب اندام، فرم دهی به عضلات و حذف چربی اضافی بدن
  • رفع ناراحتی های عضلانی (گرفتگی، انقباض عضلانی و...)
  • رفع ناراحتی های عصبی (افسردگی، سردرد و...)
  • رفع ناراحتی های اسکلی (سیاتیک، زانو درد و...)
  • رهایی از فشارهای روزانه
  • رهایی از خستگی های جسمانی و روانی
  • شادابی پوست صورت و بدن اشاره کرد.

سالاریان در ادامه از مزایای ماساژ درمانی برای هنرجویان مواردی را مطرح کرد و گفت:

کشش مناسب عضلانی در خلال یا قبل از رخدادهای ورزشی و ماساژ عمقی که سبب پر خونی و گرمای درونی عضلات می شود؛ باعث کاهش احتمال بروز آسیب های ورزشی خواهد شد. همچنین حرکات مفصلی بهبود یافته وانعطاف پذیری عضلانی که منجر به افزایش توان و کارایی ورزشکار می گردد، افزایش می یابد.

کوتاه کردن زمان ریکاوری و بازیابی توان از دست رفته در خلال دوره های تمرین با مسابقات، به حداکثر رساندن رسیدن مواد غذایی و اکسیژن به عضلات از طریق افزایش جریان خون، افزایش سرعت دفع مواد زائد تولید شده در خلال ورزش مثل اسید لاکتیک از دیگر مزایای ماساژ ورزشی می باشد.

سالاریان ادامه داد: انجام فعالیت های ورزشی موجب تقویت اعضا و ایجاد نظم و هماهنگی بین قسمت های مختلف بدن می شود. لذا امکان دفع مواد زاید و سموم تجمع یافته در بدن بیشتر فراهم می شود و برای این کار توصیه می شود دو نوع ماساژ قبل و بعد از ورزش انجام شود :۱ -ماساژ استعداد ۲- ماساژ استرداد

وی همچنین بیان کرد: ریکاوری اصلی ترین بخش پرورش اندام و بدنسازی است و تمام معیارهای تجویز برنامه های غذایی و تمرین را مشخص می کند.

مدرس دوره در انتها از هنرجویان خواست به منظور فراگیری بهتر علم ماساژ؛ درخصوص آناتومی و فیریولوژی بدن مطالعات خوبی انجام دهند. وی گفت: این دوره ماساژ ورزشی در حد بیسیک و مقدماتی بوده و براساس تکنیک ها و ماساژ سوئدی تدریس صورت گرفت و با عنایت به انگیزه بالا و همکاری خوب هنرجویان در فراگیری این علم با انجام ۵۰ ساعت عملی؛ از آنها خواست تا تمام پروتکل ها را اجرا کنند.

گفتنی است با توجه به استقبال خوب دانشجویان؛ این دوره ادامه خواهد داشت.


نظر شما :